onsdag 21 september 2011

Struntar i BVC och gör vad jag tror passar min son bäst!!!

Det här med mat är ett evigt ändrande och tidspassande.
Det är lunch, mellanmål, kvällsmat välling listan är oändlig!!
Men nu har jag efter ett tags tveksamheter bestämt mig för att lyssna på min egna magkänsla och
göra vad jag tror är bäst för min son.

Måltiderna har sett ut så här:
kl:
6- Välling
9- Frukost -Gröt + smörgås
11.30 - Mellanmål av yoghurt eller fruktmos
14- Lunch bestående av grönsaker kött/fisk/kyckling och potatis/ris/pasta + frukt efteråt
15.30- Mellanmål - Frukt
17- Kvällsmat -Gröt (Här tycker BVC middag!!)
19- Välling, sen läggdags!

Min son gör inget annat än o äter.'
Och då tyckte BVC ändå att jag skulle byta ut 17- målet mot middags mat.
Är dom galna????????
Då ska han äta middag kl.17 för att sedan få välling kl.19 och sedan sova med all denna mat som jag inte tror fått smälta helt innan han lägger sig kan omöjligt vara bra.
Denna måltids rutin har jag varit tveksam till länge. Att äta inom 2.5 timma är för ofta.
Jag har märkt länge nu att min son sällan verkar riktigt hungrig. Alltid mat kvar, om han ens vill äta.
Är ju inte konstigt heller han äter ju heeeela tiden i princip. Magen får ju aldrig lära sig att själv säga till när den vill ha mat. Och dom undrar varför barn har mer övervikt idag??
Hmm, kan vara för att måltiderna ska se ut sådär. Man tänjer ju ut den stackars magen vilket absolut inte är bra. Så nu gör jag vad jag tror passar mitt barn. Hur hemskt det än låter så låter jag honom bli hungrig så att jag vet säkert att han får i sig den mängd mat han ska. För nu äter han liite där och liite där men får sällan i sig ett ordentligt mål om dagen.
Så jag har bestämt att det ska de ut på detta sätt:

Kl:
6- Välling
9- Frukost -Gröt + smörgås + frukt
13- Lunch som förut fast med dessert (fruktmos eller liknande)
17- Kvällsmat -Gröt ev frukt eller smörgås
19- Välling - Läggdags

Jag har nu i ett par dagar testat detta. Och det fungerar kanon!!!
Han säger mer till att nu börja det bli dags mamma för mat och äter som man bör.
Han får i sig all frukost, lunch och kvällsmat och han verkar mer till freds.
Lite piggare till och med, liksom mer på allerten. Det fungerar hur bra som helst.
Han och magen lär sig säga ifrån att nu vill vi ha lite mat, nått jag inte hört förut.
Jag menar varför proppa ungen full med mat när dom kanske inte ens är hungriga för att dom SKA äta med 2.5 timmes mellanrum?? Låter det logiskt??

1 kommentar:

  1. Äääh du märker väll på lilleman vad som är bäst för honom.. Lyssna på dig själv och gör det du tycker är bäst.. =)

    Kram B

    SvaraRadera

Tack för din kommentar ;o)