söndag 18 november 2012

Riktig husmor...(känns om en favorit i repris)

Inte alla dagar, sisådär 5 gånger om året!! ;-)
Denna helgen har jag fått till det. Och samtidigt som jag skriver och texten flödar känner jag att jag säkert skrivit nått liknande inlägg tidigare.

Vi slänger alldeles för mycket mat som egentligen kan sparas och återanvändas. Och jag börjar mer och mer bli allergisk mot halvfabrikat.
Så i fredags gjorde jag köttbullar till middag och gjorde några extra att frysa ner. Idag gjorde jag mer köttbullar och bestämde att jag faktiskt ska göra egna köttbullar och frysa ner hädanefter.
Känns lite bättre att värma några hemlagade än färdiga mamma scan.

Idag åt vi wienerkorv med hemlagat potatismos till lunch. Där blev det både mos och korv över.
Vad gjorde jag då om inte 8 st potatisbullar som jag frös ner, skar ner korven och la ner i min pyttipanna låda* i frysen. Så nu har vi lite hemlagad snabb mat i kylen och mer kommer det att bli.
I morgon ska vi ha pannkakor till kvällsmat så då ska jag göra lite extra att frysa ner.
Senare i veckan ska jag köpa nötfärs och göra hamburgare och frysa ner.

Anledningen till all hemlagad snabbmat är att halvfabrikat till min son känns aldrig som ett bra alternativ. Inte till oss vuxna heller för den delen. Jag har säkert skrivit om detta förr, minns inte riktigt.
Men som stressad, jobbande små barns mamma hinner man inte alltid med att laga mat och orken finns inte heller där alltid. Så när man ändå står vid spisen och har orken kan man lika gärna laga lite extra och frysa.
Måste säga att jag är lite nöjd med mig själv. Har till och med köpt grötris istället för färdiga korvar. Risgrynsgröt håller 1 vecka i kylen, lika smidigt att värma som korvarna och som sagt jag gör dessa måltider när jag ändå ska stå vid spisen..

Nu ska jag sticka mig en vintersjal...

*pyttipanna låda- Varje köttbit som blir över som inte kommer med i mannens matlåda skär jag i tärningar och slänger i denna låda. Och när den är full blir det pyttipanna till middag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar ;o)